Hírek

Girjasport: állóképesség fejlesztés magas fokon

2014.08.25
Szeptember elején Girjasport Training órák indulnak Tanos Bálint vezetésével. Bálinttal a sportág történetéről, rendszeréről és a lehetőségeiről beszélgettünk a Thor Gymben.

- Mesélj egy keveset a girjasport történetéről.

„A sportág története az 1940-es évek végén kezdődött a Szovjetunióban. Eleinte meglehetősen kevés szabály jellemezte a versenyeket: nem volt időkorlát, és a gyakorlatok kivitelezési módját sem határozták meg túl szigorúan. Ennek következtében a versenyek rettentően hosszúak voltak, az eredmények pedig igen kaotikusak. A későbbi évtizedek folyamán aztán bevezették a 10 perces időkorlátot, és meghatározták a három verseny nemet: a szakítást, a lökést, és a hosszú ciklust. Az 1990-es évek legelejére véglegesedett a sport versenyszabályzata, és azóta is ez van érvényben, noha közben további versenytípusokat is kialakítottak, például a pentatlont.”

- Mikor terjedt el a sport a világ más részein is, a volt Szovjetunión kívül?

„Az 1990-es évek elején már elkezdtek Európa- és világbajnokságokat rendezni, ettől kezdve tehát a sport elkezdett terjedni, de nagyon korlátozottan. Komolyabb elterjedése Európában és Amerikában a 2000-es évek közepére tehető, nem függetlenül Valerij Fedorenko és Pavel Caculin tevékenységétől.”

- Manapság a kettlebell nagyon népszerű fitnesz-eszköz, a legtöbb edzőteremben megtalálható. Miben különbözik ez a fitnesz irányzat az „eredeti” girjasporttól? Miben jobb, vagy más?

„Semmiképpen nem mondanám azt, hogy jobb, csupán más. A girjasport egy sportág, jól meghatározott céllal és szabályrendszerrel, a kettlebell fitnesz egy általános módszer a jobb fizikai állapot elérésére. Technikailag a két dolog körülbelül úgy viszonyul egymáshoz, mint az amerikai foci és a rögbi: hasonló eszközzel játszott hasonló játék, de mégis egészen más. A girjasport legfőbb specialitása, hogy hosszú, a golyó letételével nyert pihenőket nélkülöző szettekből áll. Ennek következtében energiaspóroló technikát igényel, elképesztő erő-állóképességet, remek aerob állóképességet, és maximális mentális fókuszt. Mindegy, hogy mennyire kiváló egy atléta, egy adott ponton túl az akaraterején múlik minden, hiszen ha leteszi a girját, a szett véget ér.”

- Kinek tudnád jó szívvel ajánlani a girjasportot? Szükséges előképzettség hozzá?

„Bárkinek merem ajánlani. A terhelés nagyon jól skálázható, hiszen egy perctől egy óráig tarthat egy szett, a girják pedig négy kg-tól egészen 48 kg-ig terjedő súlyban találhatóak meg, így az abszolút kezdőtől a bivalyerős profiig mindenki talál magának kihívást és új feladatokat.”

- A girjasport edzések csak a fenti három gyakorlatból, szakításból, lökésből, és hosszú ciklusból állnak?

„Nem. Az edzéseken a girjasport fő fogásai mellett erős, atletikus és legfőképpen egészséges testet alakítunk ki. Ennek megfelelően számtalan más gyakorlatot is használunk, némelyiket az általános erőnlét kedvéért, másokkal kifejezetten a főgyakorlatok végrehajtását segítjük elő.”

- Említetted, hogy ez egy versenysport. Kötelező a versenyzés, illetve van lehetőség versenyezni Magyarországon?

„Természetesen senkinek nem kötelező versenyeznie önmagán kívül senkivel. Ugyanakkor, akik versenyezni szeretnének, azok számára egyre több lehetőség lesz itthon is, mivel a sportág lassan de biztosan egyre népszerűbb lesz hazánkban is. Itt, a Thor Gymben is több versenyt fogunk rendezni minden évben.”

A Girjasport Training órák kis létszámú csoportokban zajlanak szeptember elejétől, bejelentkezéshez hívd Tanos Bálintot a 06-20-498-3833 számon!

Partnereink

All You Can Move Webfejlesztés: DropBy Digital