Hírek

Interjú - Wittmann Zsolti

2016.09.29
A PWB atyjával beszélgettünk, hogy áll most az erőemelők helyi társadalma, tervek és célok a jövőre nézve!

Zsolti, elég combos srácnak tűnsz. Mindig is ilyen aktív életet éltél, vagy régen téged is nagy ívben kikerült a sport?

Igazából  mindig aktív életet éltem, focista voltam nagyon sokáig, de sok sportot kipróbáltam,  teniszen keresztül a kézilabdán át a judóig mindent. Régen nagyon vézna srác voltam, a 180 centis magassághoz voltam 60 kg környékén és nyilván ezen változtatni akartam, mint mindenki. Nem is ez az érdekes a sztoriban, hanem h mikor elkezdtem edzeni nagyon lassan fejlődtem, utólag már örülök neki, akkor annyira nem. A haverok akikkel elkezdtem edzeni hamarabb elérték a 100 kg-s fekvenyomást, míg én nem, pedig én ástam bele magam a legjobban, én segítettem nekik edzéssel, kajával. Ez nagy szerepet játszott abban, hogy sikerült számottevő tudást magamba szívnom, hiszen ha én is úgy fejlődtem volna, mint mások akkor nem olvastam volna ennyire utána dolgoknak, nem járok így utána az elméleti háttérnek. A kezdeti időszak után analitikus szempontból kezdtem nézni a dolgot, próbáltam mélyre ásni a témában. Aztán így jött a dolog, hogy az edzői pályához elkezdtem közeledni, eleinte a srácoknak segítettem a teremben, aztán elkezdtek írogatni mások is, akik látták, hogy itt vagyok a teremben és így kezdődött.

Foci, küzdősport és társai után mi hozta meg az életedben azt a hatalmas fokú páli fordulatot, hogy a súlyzók irányába tendálj?

Mint mindenki, én is ki akartam pattintani magam nyilván, már nem is tudom 5-6 éves koromtól. A Van Damme filmektől kezdve a Ramobokon át én is néztem, hogy de jó lenne úgy kinézni, tettem magamnak még 10 évesen egy fogadalmat, hogy ha megkapom a személyimet 14 évesen, veszek egy edzőbéreltet. Anyukám mondta, hogy csak azok mehetnek akiknek van személyijük. Nyilván átverés volt, aztán végül nem lett betartva a fogadalom és 15 évesen mentem le gimnazistaként elsőre a terembe.

Mi volt a mozgatórugód eleinte, hogy ne hagyd abba? Mi motivált, milyen változásokat/eredményeket tudtál felmutatni a kezdeti időben?

Olyan nagyon semmi, szóval onnantól, hogy megvolt bennem ez az eltökéltség, hogy erősebb és izmosabb szeretnék lenni, onnantól magától értetődő volt. Mondják, hogy a motiváció rövid ideig tart és életstílussá kell tenni, amit viszonylag hamar sikerült elérni nálam és 16 évesen már magától jött, hogy heti 3-4x edzésre kell járni, mint a fogmosás. Habár azt nem csak heti 3-4x csináltam. Immáron 13 éve edzek, nem is volt olyan, hogy 1 hétnél többet kihagyjak.

Kezdeti eredményeid?

Muszáj őszintének lennem? :D

Hát légy oly drága! :D

Első évben 50 kg-s fekvenyomásig sikerült eljutnom. 4 évembe telt mire a 100 kg-ba fekve bele tudtam nyomni.

Deadlift nem volt?

Dehogynem, görbe háttal természetesen. 17 évesen úgy csináltam az első felhúzásom, hogy a legkisebb öv se volt szoros, úgyhogy szivacsokat és törölközőt tömködtem be és úgy a 100 kg-t felhúztam.

Eredeti szakmád szerint mi lennél? Vagy már a kezdetekkor tudtad, hogy embereket fogsz izmosítani?

Mindig ezzel szerettem volna foglalkozni és ez most csúnya lesz, de sokáig azt gondoltam, hogy ez nem egy valós munka és le kell diplomázni, meg irodában dolgozni mert ezt várják el az embertől. Közgáz diplomám van, dolgoztam is 3-4 évig a szakmában, egyfajta üzleti elemzőként illetve IT szektorban supportosként. Aztán ezzel párhuzamosan kezdődött a powerbuilderség.

Rögtön funkcionális edző lettél, vagy esetleg voltál te is fitness teremben személyi edző?

Nem voltam soha személyi edző, nagyjából világossá vált mikor már 10 éve edzettem, hogy mik azok a problémák amiket mindenki elkövet és az erőfejlesztésre és mérhető eredményekre kell építeni az edzéseket, mivel ha a teljesítmény nő, az hozza magával a külalakot is. Mondhatni funkcionális szemlélettel kezdtem az edzéseket, de az erőedzés dominált régen is, de akkoriban csak eszköz volt az edzésekkor, majd mikor megéreztük milyen is ez, akkor ez vált a fő feladattá.

Ha azt mondaná egy jó tündér, hogy más sportban garantáltan világelső lehetnél váltanál, vagy annyira szereted az erőemelést, hogy semmi nem tántoríthatna el?

Igazából az erőemelés számomra nem, mint sport van az életemben első sorban és nem, mint egy olyan dolog, mint amiben a többiekkel szeretném megmérettetni magam, hanem azt gondolom ennél sokkal többet köszönhetek, ugyanis ez tanított meg arra, hogy tudatos munkával előre tudunk haladni. Ha megtervezzük az étkezést, pihenést, edzést akkor bizony komoly dolgokat érhetünk el. Ha ismerne valaki a gimis/fősulis évekből, az tudná, hogy link voltam, nem jártam be órákra, nem voltam motivált. Amikor elkezdtem dolgozni az motivált, hogy hogyan tudnék a legkevesebbet dolgozni és legtöbbet keresni és hogyan lóghatnék az irodai munkából. Ha nem lenne ez a súlyzós edzés nem tanultam volna soha meg, hogy miként lehet precízen előre haladni A-ból B-be. Egy csapatsort nem feltétlen ilyen, mivel az közös munka, az erőemelés meg olyan amibe bele kell tenni a munkát és meg lesz az eredménye. Bele kell rakni a melót és sikere lesz. Mára én is azt csinálom az élet más területein is, hogy percre pontosan élem a napjaim, 12-14 órát dolgozom és teljesen más ember vagyok, mint 5-6 éve.

Milyen komolyabb sérüléseid voltak eddig?

Mindenem volt már gyakorlatilag sérült, annak köszönhetően, hogy amikor elkezdtem edzeni senki tanácsát nem kértem, magamtól csináltam a dolgaim. Ennek köszönhetően mobilitási gondjaim voltak a vállamban, csípőmben megnőtt a sérülés veszély. Fájt a vállam, a térdem, ezért kezdtem a mobilitás témájában elmerülni. Ennek már szintén örülök, hisz sose kezdtem volna Thor Mobility szemináriumokat tartani. Anno könyöksérülésem is volt, ami miatt fél évig ki kellett hagynom a nyomásokat, de mára ez is elmúlt.

Zsolti, ha jól tudom versenyeztél is már. Mesélj, milyen volt az a verseny, mennyire alakultak a tervek szerint a dolgok?

Igen. Kb. 2 éve fogalmazódott meg bennem, hogy az erőemelést szeretném versenyszinten csinálni. Igazából önmagammal versenyzem, nem feltétlen másokkal. Az első versenyem a magyar bajnokság volt 2016-ban ott minden csúcsom megdőlt, 180 kg-s guggi, 130 kg-s nyomás, amit elvettek mert nem vártam meg a vezényszót és egy 202,5 kg-s húzás. Így az érvényes gyakorlatok 500 kg-s összetett adtak ki. Ez volt az egyedüli versenyem. Ami az ironikus, hogy már szerveztem 5 erőemelő versenyt, de ezeken ugye elindulni sajnos nem tudok. A 2017-es OB a következő állomás és közben próbálunk hozzájárulni ahhoz, hogy minél több versenyzési lehetősége legyen a srácoknak, mivel itthon az erőemelés elég mostohagyerek és kevés lehetőség van annak, aki a szövetség keretein belül szeretne versenyezni. Az erőemelést aki nem csinálta nem tudja, de jellemző hogy nem hasonlítanak bene másokhoz hanem mindenki szurkol a másiknak, a versenytársak, a segítő edzők, nézők, tök jó élmény. Nem érzed magad rosszul, mert 50 kg-val kisebbet guggolsz, mint a bajnok, hisz ő is ugyan úgy szurkol neked, hogy sikerüljön a saját csúcsod, mivel ugyan olyan nagy dolog mikor egy VB bajnok guggol maxot, mint amikor te döntöd meg a sajátod. A versenyen amúgy nagyon elégedett voltam, kihoztam  a maximumot és nincs más hátra, mint menni tovább.

Hogyan született meg a PowerBuilder Training System?

Ugye a PWB nézet azt hivatott jelképezni, hogy egyszerre vagyunk powerlifterek és bodybuilderek, tehát egyszerre építjük fizikumunkat és erőszintünket, ami jól mutatja, hogyan kéne hozzáállni a súlyzós edzéshez. Hiszen mindenki izmosodni szeretne, de anélkül, hogy erőszintünket ne növeljük, nem lehet izmot növelni. A PWB ezt jelképezi számomra. Amikor 4 éve ezt az egészet elkezdtem, akkor még minőségi infó nem nagyon volt magyar nyelven és a klasszikus gyúrós 50 éve a felszínen lévő dogmáktól eltekintve semmi infó nem volt. Nyilván aki angolul tudott az tudta olvasni a külföldi cikkeket, kutatásokat és tudományos szintre emelni az edzéseit. A PWB célja pont ez volt, hogy egy rendszerré integráljam az információkat és ezt át tudjam adni mind neten a nagyközönségnek, mind a tanítványaimnak személyesen.

A PWB atyjaként milyen feladataid vannak? Mennyit készülsz edzéseidre?

A PWB edzések egyik fő különlegessége, vagy specialitása, hogy egyéni edzéstervezéssel dolgozunk minden tanítványommal, ami annyit jelent, hogy minden hónapban egyéni tervet írunk ami időigényes, mivel nem 1 csoportnak tervezek, hanem egyesével mindenkinek. Ezen kívül természetesen próbálok folyamatosan a szakma legfrissebb trendjeivel képben lenni, én magam is egy erőemelő edző tanítványa vagyok. Heti 3 alkalommal edzünk, egy edzés 1,5 órás és kb. 4-6 főből áll egy csoport.

Milyenek az általad tartott edzések?

Mivel erőemelő edzésekről van szó és az erőemelő fogásnemek tökéletesítésével szeretnénk elérni, hogy mindenki boldog, erős izmos legyen, a guggolás, fekvenyomás, felhúzás hármasára építjük főként. Persze kiegészítő gyakorlatokat is alkalmazunk, de az edzések felét ezek a főgyakorlatok adják, mellette nagy hangsúly van a mobilitáson, core erősítésen.

Az a sztereotípia mennyire állja meg a helyét, miszerint az erőemelés ízületgyilkos edzésrendszer, és aki ezt csinálja az hamarosan felállni sem lesz képes járókeret nélkül?

Az erőemelés ugye mást nem jelent, mint a normál mozgásainkat, amiket a természetben egyébként is végzünk plusz terheléssel végezzük és ha megtanuljuk ezeket helyesen végezni, akkor a mindennapi életben is helyesen fogjuk tenni és a testünknek kvázi meg tudjuk tanítani, hogy a mindennapokban is helyesen mozogjon. Amíg az ember egy alaperőt megszerez és az felépíti az erőszintjét egészségesebb lesz. Nem azt mondom, hogy aki a magyar bajnokságon akar elérni sikereket, az is annál egészségesebb lesz, minél inkább hajtja magát és egy bizonyos szint után persze nem az egészségről szól,de azoknál, akik hobbi szinten a testük fejlesztése miatt űzik a sportot mindenképpen egészségesebb testet eredményez.

Te nem pusztán edző vagy, hanem író is. Ugye írtál egy e-könyvet, ami a funkcionális edzésről szól. Mesélj róla milyen volt megírni, mennyi munka volt benne, mennyi előkészületet igényelt?

A PowerBuilder Trainig System ebook arról szól, amit a PWB keretei közt próbálok átadni a tanítványaimnak. Hogyan tudják az erőemelés eszközeit és fogásnemeit alkalmazni annak érdekében, hogy erősebbek legyenek és egészségesek. Azért írtam meg, hogy mindenki számára elérhető legyen. Az ebook megírása legalább fél évembe  került, illetve segítséget is kaptam -  most már – edzőkollegám, Tasnádi Gergőtől, aki nagyon szépre tördelte és külalakot adott neki. Majdnem 3 éve írtam és az akkori nézeteim türközi, folyamatosan előttem a téma, hogy egy második verziót is írjak akár keményfedeleset. Ez a 2017-es évre már tervbe van véve.

Hogy tervezed a jövődet a sport világában?

A PWB csapatával az a célunk, hogy megkerülhetetlenek legyünk itthon az erőemelés, erőfejlesztés, testépítés világában. Ezért nagyon sokat dolgozunk, hogy cikkeink, videóink a legtöbb emberhez eljussanak és ebből sokat tanuljanak. Elkötelezettek vagyunk, hogy tudást adjunk az embereknek és felvértezzük őket azzal az tudással, hogy erősebbek legyenek. Azért beszélek többes számban, mert egész kis csapatot vezetek és így próbálunk segíteni online és offline az embereken. A célunk továbbra is, hogy adjunk az embereknek és egyéni szinten a PWB összes edzője eredményesebb legyen.

És vársz mindenkit szeretettel, aki megismerné ezt a nemes sportot.

Pontosan!

Partnereink

All You Can Move Webfejlesztés: DropBy Digital